Although newspaper political advertising dates back to the late 1970s in Turkey, the literature consisting of systematic studies based on empirical data is relatively small. This paper examines political advertising in newspapers during eight general elections between 1977 and 2007 in Turkey by using the qualitative content analysis method. This study aims to explore the main characteristics of newspaper political advertisements to contribute to a deeper understanding of Turkish political culture. The study covers a total of 434 political ads collected from the online archive of Milliyet to classify them according to the categories widely used in the literature. The results of this study indicate that Turkish newspaper political ads are 1-) positive; 2-) issue-oriented though there is an upward trend in the rate of images; 3-) not entirely evidence-based; 4-) generally concerned with the economy-related issues and mostly targeting the youth when it comes to a specific voter segment.
political communication political advertising political parties newspapers Turkey
Türkiye'de siyasal reklamcılığın geçmişi 1970'lerin sonlarına kadar uzanmasına rağmen, ampirik verilere dayalı sistematik çalışmaları içeren literatür nispeten küçüktür. Bu makale, Türkiye'de 1977 ile 2007 yılları arasında gerçekleşen sekiz genel seçimde gazetelerdeki siyasal reklamları nitel içerik analizi yöntemiyle incelemektedir. Bu çalışmanın amacı, Türk siyasi kültürünün daha derinlemesine anlaşılmasına katkıda bulunmak için gazete siyasi reklamlarının temel özelliklerini incelemektir. Çalışma, Milliyet'in çevrimiçi arşivinden derlenen toplam 434 siyasal reklamın literatürde yaygın olarak kullanılan kategorilere göre sınıflandırılmasını kapsamaktadır. Bu çalışmanın sonuçları, siyasal reklamların 1-) olumlu olduğunu; 2-) imaj oranlarında artan bir eğilim olmasına rağmen konu odaklı olduğunu; 3-) kanıt sunmada yeterli olmadığını; 4-) konu bakımından genel olarak ekonomiye odaklandığını ve belirli bir seçmen kesimi söz konusu olduğunda çoğunlukla gençleri hedef aldığını göstermektedir.
Siyasal İletişim siyasal reklamcılık siyasi partiler gazeteler Türkiye
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 9 Sayı: 2 |