BibTex RIS Kaynak Göster

Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 59 - 85, 01.12.2014
https://doi.org/10.24955/ilef.106592

Öz

Over the past century, feminist media studies have become more important and many studies have been done by the researchers of Feminist Critical Theory about the representation of female status in the media institutions and texts. In some of these studies, gender roles and stereotypes, in which women’s status is shaped by “the myth of motherhood”, are highlighted. The formation of motherhood by the practices of the gender that is accustomed in everyday life makes sense in the context of reproduction of social codes relating to these practices on the symbolic plane and the introduction into circulation of motherhood as a commodity of consumption. At this point, the media institutions and texts emerge as basic dynamic which needs to be addressed in the process of production and reproduction of motherhood myth. For these reasons, this study discusses how gender roles are reproduced and legitimized, and how the representation of motherhood is emphasized in the Mother’s Day campaign ads

Kaynakça

  • ALANKUŞ, S. (2009) Yeni habercilik arayışları: hak odaklı habercilik, yurttaş gazeteciliği, barış gazeteciliği. ALANKUŞ, S. (der.) içinde. Gazeteciliğe başlarken okuldan haber odasına. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları, s. 88-124.
  • BAUDRILLARD, J. (1997) Tüketim toplumu. Çev: Hazal. Deliçaylı & Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BERGER, A. A. (1991) Media analysis techniques: revised edition. The Sage CommText series, vol. 10, Sage.
  • BHASIN, K. (2003) Toplumsal cinsiyet. Çev: Ayşe Coşkun. İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • ÇELENK, S. (2010) Kadınların medyada temsili ve etik sorunlar. ÇAPLI, B., veTUNCEL, H. (der.) içinde. Televizyon haberciliğinde etik. Ankara: Fersa Matbaacılık, s. 229-236.
  • DAĞTAŞ, B. (2003) Reklamı okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • DEMİRBİLEK, S. (2007) Cinsiyet ayrımcılığının sosyolojik açıdan incelenmesi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44 (511), s. 12-27.
  • DOĞANAY, Ü. ve KARA, İ. (2011) Tecavüzün münferit bir olay olarak çerçevelenmesi: yazılı basında Pippa Bacca haberleri. İletişim Araştırmaları Dergisi, 9 (1-2), s. 73-97.
  • DÖKMEN, Z. (2004) Toplumsal cinsiyet: sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • ECEVİT, Y. (1993) Aile kadın ve devlet ilişkilerinin değerlendirilmesinde klasik ve yeni yaklaşımlar. Kadın Araştırmaları Dergisi, Sayı:1, s. 9-34.
  • ELDEN, M., ULUKÖK, Ö. ve YEYGEL, S. (2011) Şimdi reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FOUCAULT, M. (2005) Entelektüelin siyasi işlevi. Çev: Ferda Keskin, Osman Akınhay ve Işık Ergüden. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • GENCEL-BEK M. ve BİNARK M. (2000) Medya ve cinsiyetçilik. Ankara Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi ve KADER Eğitim Kitapçığı. http://eski.bianet.org/2006/02/22/medya_ve_cinsiyetcilik_ kasaum.doc [Erişim Tarihi: 21 Ekim 2014]
  • HALL, S. (1980). Encoding/decoding. HALL, S. vd. (der.) içinde. Culture, Media and Language: Working Papers in Cultural Studies 1972-79. London: Hutchinson, s. 128-138.
  • TİMİSİ, N. (1997) Medyada cinsiyetçilik. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara: TTK Basımevi.
  • TOLUNGÜÇ, A. (1999) Turizmde tanıtma ve reklam. Ankara: Mediacat Yayınları.
  • WILLIAMSON, J. (2001) Reklamların dili: reklamlarda anlam ve ideoloji. Çev: Ahmet Fethi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • WOOLF, V. (2012) Kendine ait bir oda. Çev: İlknur Özdemir. İstanbul: Kırmızı Kedi.
  • VAN DIJK, T. A. (1985) News Analysis: case studies of ınternational and national news in the press. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
  • VEFİKULUÇAY, D. vd. (2007) Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 14(2), s.26-38. http://hacettepehemsirelikdergisi.org/pdf/pdf_HHD_36.pdf [Erişim Tarihi: 13 Eylül 2014].

Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 59 - 85, 01.12.2014
https://doi.org/10.24955/ilef.106592

Öz

Feminist eleştirel teori, geçtiğimiz yüzyılda ağırlık kazanan feminist medya çalışmaları düzleminde, kadınlık durumunun medya kurumu ve medya metinlerindeki temsil konularına yönelik çalışmalar gerçekleştirmektedir. Kuşkusuz bu çalışmalarda ve söz konusu metinlerde, kadınlık durumunun “annelik” miti ile biçimlendiği toplumsal cinsiyet rolleri ve kalıp yargılarına yönelik vurgular da söz konusudur. Annelik durumunun, gündelik yaşamda kanıksanmış toplumsal cinsiyet pratikleriyle biçimlenmesi, bu pratiklere ilişkin toplumsal kodların sembolik düzlemde yeniden üretimi ve anneliğin bir tüketim metası olarak dolaşıma sokulması bağlamında anlam kazanmaktadır. Bu bakımdan, medya kurumu ve metinleri, annelik mitinin üretimi ve yeniden üretimi sürecinde ele alınması gereken temel bir dinamik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada internet reklamlarında annelik mitinin söylemsel olarak nasıl kurulduğunu göstermek amacıyla anneler günü kampanyalarında anneliğin hangi vurgularla temsil edildiği ve toplumsal cinsiyet rollerinin nasıl meşrulaştırılarak yeniden üretildiği ele alınmaktadır

Kaynakça

  • ALANKUŞ, S. (2009) Yeni habercilik arayışları: hak odaklı habercilik, yurttaş gazeteciliği, barış gazeteciliği. ALANKUŞ, S. (der.) içinde. Gazeteciliğe başlarken okuldan haber odasına. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları, s. 88-124.
  • BAUDRILLARD, J. (1997) Tüketim toplumu. Çev: Hazal. Deliçaylı & Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BERGER, A. A. (1991) Media analysis techniques: revised edition. The Sage CommText series, vol. 10, Sage.
  • BHASIN, K. (2003) Toplumsal cinsiyet. Çev: Ayşe Coşkun. İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • ÇELENK, S. (2010) Kadınların medyada temsili ve etik sorunlar. ÇAPLI, B., veTUNCEL, H. (der.) içinde. Televizyon haberciliğinde etik. Ankara: Fersa Matbaacılık, s. 229-236.
  • DAĞTAŞ, B. (2003) Reklamı okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • DEMİRBİLEK, S. (2007) Cinsiyet ayrımcılığının sosyolojik açıdan incelenmesi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44 (511), s. 12-27.
  • DOĞANAY, Ü. ve KARA, İ. (2011) Tecavüzün münferit bir olay olarak çerçevelenmesi: yazılı basında Pippa Bacca haberleri. İletişim Araştırmaları Dergisi, 9 (1-2), s. 73-97.
  • DÖKMEN, Z. (2004) Toplumsal cinsiyet: sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • ECEVİT, Y. (1993) Aile kadın ve devlet ilişkilerinin değerlendirilmesinde klasik ve yeni yaklaşımlar. Kadın Araştırmaları Dergisi, Sayı:1, s. 9-34.
  • ELDEN, M., ULUKÖK, Ö. ve YEYGEL, S. (2011) Şimdi reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FOUCAULT, M. (2005) Entelektüelin siyasi işlevi. Çev: Ferda Keskin, Osman Akınhay ve Işık Ergüden. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • GENCEL-BEK M. ve BİNARK M. (2000) Medya ve cinsiyetçilik. Ankara Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi ve KADER Eğitim Kitapçığı. http://eski.bianet.org/2006/02/22/medya_ve_cinsiyetcilik_ kasaum.doc [Erişim Tarihi: 21 Ekim 2014]
  • HALL, S. (1980). Encoding/decoding. HALL, S. vd. (der.) içinde. Culture, Media and Language: Working Papers in Cultural Studies 1972-79. London: Hutchinson, s. 128-138.
  • TİMİSİ, N. (1997) Medyada cinsiyetçilik. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara: TTK Basımevi.
  • TOLUNGÜÇ, A. (1999) Turizmde tanıtma ve reklam. Ankara: Mediacat Yayınları.
  • WILLIAMSON, J. (2001) Reklamların dili: reklamlarda anlam ve ideoloji. Çev: Ahmet Fethi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • WOOLF, V. (2012) Kendine ait bir oda. Çev: İlknur Özdemir. İstanbul: Kırmızı Kedi.
  • VAN DIJK, T. A. (1985) News Analysis: case studies of ınternational and national news in the press. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
  • VEFİKULUÇAY, D. vd. (2007) Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 14(2), s.26-38. http://hacettepehemsirelikdergisi.org/pdf/pdf_HHD_36.pdf [Erişim Tarihi: 13 Eylül 2014].
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevil Bal

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bal, S. (2014). Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 1(2), 59-85. https://doi.org/10.24955/ilef.106592
AMA Bal S. Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. Aralık 2014;1(2):59-85. doi:10.24955/ilef.106592
Chicago Bal, Sevil. “Reklamların Eskimeyen Yüzü ‘Muhteşem Annelik’: Anneler Günü Reklamları Örneği”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2014): 59-85. https://doi.org/10.24955/ilef.106592.
EndNote Bal S (01 Aralık 2014) Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 1 2 59–85.
IEEE S. Bal, “Reklamların Eskimeyen Yüzü ‘Muhteşem Annelik’: Anneler Günü Reklamları Örneği”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 1, sy. 2, ss. 59–85, 2014, doi: 10.24955/ilef.106592.
ISNAD Bal, Sevil. “Reklamların Eskimeyen Yüzü ‘Muhteşem Annelik’: Anneler Günü Reklamları Örneği”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 1/2 (Aralık 2014), 59-85. https://doi.org/10.24955/ilef.106592.
JAMA Bal S. Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2014;1:59–85.
MLA Bal, Sevil. “Reklamların Eskimeyen Yüzü ‘Muhteşem Annelik’: Anneler Günü Reklamları Örneği”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 1, sy. 2, 2014, ss. 59-85, doi:10.24955/ilef.106592.
Vancouver Bal S. Reklamların Eskimeyen Yüzü “Muhteşem Annelik”: Anneler Günü Reklamları Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2014;1(2):59-85.

Cited By









3- 6 Yaş Çocuğu Olan Annelerin Geleneksel Anneliklerinin Değerlendirilmesi
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi
https://doi.org/10.31020/mutftd.986058