The field of critical media studies has long focused on the problems posed by the mass media, its dominance, and its embeddedness in the capitalist system’s cycle of private ownership, capital accumulation, and wage labor. However, a different perspective, particularly from the British Cultural Studies field, has begun to discuss the potential of the mass media to transform and democratize communication practices. In today’s world, YouTube is not only an entertainment platform, but also a political and cultural battleground for different ideological positions. In recent years, content from “new radical right” (alt-right) groups has become visible on the YouTube platform; in response to this, various left-wing YouTubers, who are defined as LeftTube or BreadTube, use this space to develop a counter-discourse. The starting point of this study is the important question of “which discursive and non-discursive strategies are used by the left-wing YouTubers.” Focusing on the ContraPoints channel, a YouTube channel with a leftist discourse, this study analyzes the channel’s content through the method of qualitative text analysis. The study aims to identify the counter-hegemonic narrative strategies the channel employs against “radical/alternative right” discourses and to evaluate how LeftTube broadcasters use YouTube as a space of cultural struggle. The study identifies four main counter-hegemonic strategies: deradicalization, critical humor, dialogic storytelling, and character creation.
Kapitalist sistemde özel mülkiyet, sermaye birikimi ve ücretli emek ekseninde örgütlenen kitle iletişim araçları ve bu araçların tahakküm kurucu doğası, eleştirel medya çalışmalarının tartıştığı merkezi problemlerden olmuştur. Ancak, özellikle İngiliz Kültürel Çalışmalar ekolünden hareket eden farklı bir perspektif, kitle iletişim araçlarının tahakküm kurucu işlevinin yanında, iletişim pratiklerini dönüştürme ve demokratikleştirme potansiyelini de tartışmaya başlamıştır. Raymond Williams, henüz 1970’li yıllarda bazı yeni teknolojilerin mevcut düzende olduğundan çok daha farklı amaçlarla kullanılabileceklerinden bahsederken Bertolt Brecht radyonun Walter Benjamin sanatın, Hans-Magnus Enzensberger ise genel olarak medyanın dönüştürücü kullanımına, demokratikleştirici potansiyeline ve kamusal yaşam için bir iletişim aracı olarak işlevselleştirilebilmesine vurgu yapmaktadır. Bu kapsamda, günümüzde YouTube’un salt bir eğlence platformu olmanın ötesinde, farklı ideolojik pozisyonlar için politik ve kültürel bir mücadele alanı olarak konumlandığı görülmektedir. Son yıllarda, YouTube platformunda “yeni radikal sağ” (alt-right) grupların içerikleri görünür olmakta; buna karşı, “LeftTube” veya “BreadTube” olarak tanımlanan sol görüşlü çeşitli YouTube yayıncıları, bu alanı bir karşı söylem geliştirebilme adına kullanmaktadır. Dolayısıyla, sol pozisyonu temsil eden yayıncıların hangi söylemsel ve söylemsel olmayan stratejiler ile bu alanı kullandığı önemli bir soruya işaret etmekle birlikte bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, sol bir söylemle YouTube’da görünür olan ContraPoints kanalı ve kanalın içerikleri, nitel metin çözümlemesi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada, ContraPoints kanalının içeriklerinde, “radikal/alternatif sağ” anlatılara karşı kurulan karşı-hegomonik anlatı stratejilerinin saptanması amaçlanmış; ayrıca, LeftTube yayıncıları ekseninde YouTube’un kültürel mücadele alanı olarak nasıl kullanıldığı değerlendirilmiştir. Çalışma sonunda radikallikten çıkarma, eleştirel mizah, diyalojik hikâye anlatıcılığı ve karakter yaratma olmak üzere dört temel karşı-hegemonik strateji tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Yeni Medya |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 10 Sayı: 2 |