Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 149 - 170, 30.05.2017
https://doi.org/10.24955/ilef.312851

Öz

Aşk ile tüketimin anlam açısından birbirini ikame edişi ile reklamcılığın ve reklam nesnesinin bu 

durumu yeniden üreterek taze tutması, bu çalışmanın odak noktasında bulunmaktadır.  Bu açıdan 

aşk ile tüketimin nasıl ve hangi yönlerden bir araya geldiği ya da benzeştiği, aşkın doğasında 

metalaşmanın varlığı/yokluğu, tüketim toplumu bireylerinin gündelik hayatlarında aşk’ın satın 

alınabilen bir nesneye dönüşümü ile tüketme eyleminin aşksallaşmasının mümkünlüğü üzerine 

eğilecek bu çalışmada, Markafoni’nin rastgele seçilmiş üç reklam filmi inceleme nesnesi olarak  

belirlenmiştir. “Her alışveriş bir Aşk” ana sloganına sahip bu reklam filmleri “tüketim aşkı” teması 

özelinde Roland Barthes’ın mit kavramı aracılığıyla analiz edilmiştir. Bununla birlikte reklamları düş 

dünyası olarak betimleyen Jean Baudrillard’ın bu görüşünden hareketle Markafoni’nin tüketim aşk’ına 

biçtiği düşsel mekanlar yine mit kavramı rehberliğinde değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • 1 Roland Barthes, Çağdaş Söylenler, çev. Tahsin Yücel (İstanbul: Metis, 2011), 182.
  • 2 Henri Lefebvre, Modern Dünyada Gündelik Hayat, çev. Işın Gürbüz (İstanbul: Metis, 2013), 58-68.
  • 3 George Ritzer, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, çev. Şen Süer Kaya (İstanbul: Ayrıntı, 2011), 84.
  • 4 Ritzer, Büyüsü, 59, 221.
  • 5 Jean Baudrillard, Tüketim Toplumu Söylenceleri Yapıları, çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Kesin (İstanbul: Ayrıntı, 2013), 231.
  • 6 Abdullah Özbolat, “Postmodern Perspektifte Tüketimin Toplumsan Anlamına Sosyolojik Bir Yaklaşım,” Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, 1 (2012): 120.
  • 7 Lefebvre, Modern, 154-155.
  • 8 Jean Jacques Rousseau, İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, çev. Rasih Nur İleri (İstanbul: Say, 2010), 174.
  • 9 Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, çev. Abdullah Yılmaz (İstanbul: Ayrıntı, 2014), 227.
  • 10 Henri Lefebvre, Gündelik Hayatın Eleştirisi I, çev. Işık Ergüden (İstanbul: Sel, 2013), 159.
  • 11 Aktaran; Recai Çınar ve İhsan Çubukçu, “Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları-Karşılaştırmalı Bir Uygulama,” Atatürk Üniversitesi SBE Dergisi 13, 1 (2009): 278.
  • 12 Arthur Asa Berger, Kültür Eleştirisi Kültürel Kavramlara Giriş, çev. Özgür Emir (İstanbul: Pinhan, 2014), 55-56.
  • 13 Lefebvre, Gündelik.
  • 14 Lefebvre, Modern, 68-69.
  • 15 Jean Baudrillard, Nesneler Sistemi, çev. Oğuz Adanır ve Aslı Karamolloaoğlu (İstanbul: Boğaziçi, 2014), 240-241.
  • 16 Bauman, Sosyolojik, 226.
  • 17 Aktaran Ömer Aytaç, “Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman,” Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi 11 (2006): 32.
  • 18 Lefebvre, Modern, 66-67.
  • 19 Bauman, Sosyolojik, 234.
  • 20 Aktaran Banu Dağtaş, Reklamı Okumak (Ankara: Ütopya, 2012), 14.
  • 21 Aktaran Hüseyin Köse, “Lefebvre ve Modern Gündelik Hayatın Toplumsal Eleştirisi,” Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim ve Araştırma Dergisi 28 (2009): 13.
  • 22 Judith Williamson, Reklamların Dili Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, çev. Ahmet Fethi (Ankara: Ütopya, 2001), 11.
  • 23 Jean Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon, çev. Oğuz Adanır (Ankara: Doğu Batı, 2014), 120-121.
  • 24 Berger, Kültür, 63.
  • 25 Ritzer, Büyüsü, 85.
  • 26 Bauman, Sosyolojik, 225-226.
  • 27 Baudrillard, Tüketim, 174.
  • 28 Dağtaş, Reklamı, 83-84.
  • 29 Aktaran Köse, “Lefevbre”, 12.
  • 30 Roland Barthes, Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifar (İstanbul: Yapı Kredi, 2014), 188-192.
  • 31 Baudrillard, Nesneler, 201.
  • 32 Baudrillard, Tüketim, 195, 196, 233.
  • 33 Aktaran; Çınar ve Çubukçu, “Tüketim,” 282.
  • 34 Lefebvre, Modern, 100.
  • 35 Lefebvre, Modern, 120.
  • 36 Söylen, mit kavramının Türkçeleştirilmişidir. Mit kelimesinin toplum nazarında söylen’e göre daha anlaşılır olduğu varsayımıyla çalışma boyunca mit kelimesi kullanılacaktır.
  • 37 Roland Barthes, Çağdaş Söylenler, çev. Tahsin Yücel (İstanbul: Metis, 2011), 179-180.
  • 38 Aktaran; Dağtaş, Reklamı, 67.
  • 39 Dağtaş, Reklamı, 71; Barthes, Çağdaş, 196.
  • 40 Barthes, Çağdaş, 183.
  • 41 Barthes, Göstergebilimsel, 53-54.
  • 42 Barthes, Göstergebilimsel, 44-49.
  • 43 Barthes, Çağdaş, 184.
  • 44 Bauman, Sosyolojik, 116.
  • 45 Lefebvre, Gündelik, 240.
  • 46 Nuran Yıldız, Aşk Yüzyılı Bitti Aşk’ta, İş’te, Siyaset’te Yeni Zamanlar (İstanbul: Doğan, 2013), 188.
  • 47 Yıldız, Aşk, 192.
  • 48 Lefebvre, Gündelik, 40.
  • 49 Zygmunt Bauman, Akışkan Aşk İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair, çev. Işık Ergüden (İstanbul: Versus, 2012), 17, 20.
  • 50 Gilles Deleuze, Proust ve Göstergeler, çev. Ayşe Meral (İstanbul: Kabalcı, 2004), 126.
  • 51 Barthes, Çağdaş, 110.
  • 52 Bauman, Akışkan, 96.
  • 53 Brief kavramı, reklamcılık sektöründe reklamverenin reklam ajansından ne istediğini ifade eden metindir.

Reinterpretation of Love through Consumption Culture: The Case of Markafoni

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 149 - 170, 30.05.2017
https://doi.org/10.24955/ilef.312851

Öz

The focus of this study is on how love and consumption becomes interchangeable and how 

advertising and the objects of advertisement freshly reproduces this interchange.  This 

study has selected three commercial advertisement clips of Markafoni at random as objects 

of examination. The study will analyze how and in which aspects love and consumption 

congregate or resemble each other; existence/absence of commodification in the nature of 

love; transformation of love to a purchasable object in individuals’ everyday life in consumption 

society, and the possibility of the act of consuming turning into love.  These commercial 

films with the basic motto of “Each shopping is a love” will be analyzed within the scope of 

“consumption love” theme through Roland Barthes’s concept of “myth”.  Moreover, Markafoni’s 

imaginary locations for consumption love are interpreted with reference to Jean Baudrillard’s 

description of advertisements as simulacrum world, and with the guidance of the notion of 

myth again.

Kaynakça

  • 1 Roland Barthes, Çağdaş Söylenler, çev. Tahsin Yücel (İstanbul: Metis, 2011), 182.
  • 2 Henri Lefebvre, Modern Dünyada Gündelik Hayat, çev. Işın Gürbüz (İstanbul: Metis, 2013), 58-68.
  • 3 George Ritzer, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, çev. Şen Süer Kaya (İstanbul: Ayrıntı, 2011), 84.
  • 4 Ritzer, Büyüsü, 59, 221.
  • 5 Jean Baudrillard, Tüketim Toplumu Söylenceleri Yapıları, çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Kesin (İstanbul: Ayrıntı, 2013), 231.
  • 6 Abdullah Özbolat, “Postmodern Perspektifte Tüketimin Toplumsan Anlamına Sosyolojik Bir Yaklaşım,” Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, 1 (2012): 120.
  • 7 Lefebvre, Modern, 154-155.
  • 8 Jean Jacques Rousseau, İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, çev. Rasih Nur İleri (İstanbul: Say, 2010), 174.
  • 9 Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, çev. Abdullah Yılmaz (İstanbul: Ayrıntı, 2014), 227.
  • 10 Henri Lefebvre, Gündelik Hayatın Eleştirisi I, çev. Işık Ergüden (İstanbul: Sel, 2013), 159.
  • 11 Aktaran; Recai Çınar ve İhsan Çubukçu, “Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları-Karşılaştırmalı Bir Uygulama,” Atatürk Üniversitesi SBE Dergisi 13, 1 (2009): 278.
  • 12 Arthur Asa Berger, Kültür Eleştirisi Kültürel Kavramlara Giriş, çev. Özgür Emir (İstanbul: Pinhan, 2014), 55-56.
  • 13 Lefebvre, Gündelik.
  • 14 Lefebvre, Modern, 68-69.
  • 15 Jean Baudrillard, Nesneler Sistemi, çev. Oğuz Adanır ve Aslı Karamolloaoğlu (İstanbul: Boğaziçi, 2014), 240-241.
  • 16 Bauman, Sosyolojik, 226.
  • 17 Aktaran Ömer Aytaç, “Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman,” Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi 11 (2006): 32.
  • 18 Lefebvre, Modern, 66-67.
  • 19 Bauman, Sosyolojik, 234.
  • 20 Aktaran Banu Dağtaş, Reklamı Okumak (Ankara: Ütopya, 2012), 14.
  • 21 Aktaran Hüseyin Köse, “Lefebvre ve Modern Gündelik Hayatın Toplumsal Eleştirisi,” Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim ve Araştırma Dergisi 28 (2009): 13.
  • 22 Judith Williamson, Reklamların Dili Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, çev. Ahmet Fethi (Ankara: Ütopya, 2001), 11.
  • 23 Jean Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon, çev. Oğuz Adanır (Ankara: Doğu Batı, 2014), 120-121.
  • 24 Berger, Kültür, 63.
  • 25 Ritzer, Büyüsü, 85.
  • 26 Bauman, Sosyolojik, 225-226.
  • 27 Baudrillard, Tüketim, 174.
  • 28 Dağtaş, Reklamı, 83-84.
  • 29 Aktaran Köse, “Lefevbre”, 12.
  • 30 Roland Barthes, Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifar (İstanbul: Yapı Kredi, 2014), 188-192.
  • 31 Baudrillard, Nesneler, 201.
  • 32 Baudrillard, Tüketim, 195, 196, 233.
  • 33 Aktaran; Çınar ve Çubukçu, “Tüketim,” 282.
  • 34 Lefebvre, Modern, 100.
  • 35 Lefebvre, Modern, 120.
  • 36 Söylen, mit kavramının Türkçeleştirilmişidir. Mit kelimesinin toplum nazarında söylen’e göre daha anlaşılır olduğu varsayımıyla çalışma boyunca mit kelimesi kullanılacaktır.
  • 37 Roland Barthes, Çağdaş Söylenler, çev. Tahsin Yücel (İstanbul: Metis, 2011), 179-180.
  • 38 Aktaran; Dağtaş, Reklamı, 67.
  • 39 Dağtaş, Reklamı, 71; Barthes, Çağdaş, 196.
  • 40 Barthes, Çağdaş, 183.
  • 41 Barthes, Göstergebilimsel, 53-54.
  • 42 Barthes, Göstergebilimsel, 44-49.
  • 43 Barthes, Çağdaş, 184.
  • 44 Bauman, Sosyolojik, 116.
  • 45 Lefebvre, Gündelik, 240.
  • 46 Nuran Yıldız, Aşk Yüzyılı Bitti Aşk’ta, İş’te, Siyaset’te Yeni Zamanlar (İstanbul: Doğan, 2013), 188.
  • 47 Yıldız, Aşk, 192.
  • 48 Lefebvre, Gündelik, 40.
  • 49 Zygmunt Bauman, Akışkan Aşk İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair, çev. Işık Ergüden (İstanbul: Versus, 2012), 17, 20.
  • 50 Gilles Deleuze, Proust ve Göstergeler, çev. Ayşe Meral (İstanbul: Kabalcı, 2004), 126.
  • 51 Barthes, Çağdaş, 110.
  • 52 Bauman, Akışkan, 96.
  • 53 Brief kavramı, reklamcılık sektöründe reklamverenin reklam ajansından ne istediğini ifade eden metindir.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süheyla Ayvaz

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayvaz, S. (2017). Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 4(1), 149-170. https://doi.org/10.24955/ilef.312851
AMA Ayvaz S. Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. Mayıs 2017;4(1):149-170. doi:10.24955/ilef.312851
Chicago Ayvaz, Süheyla. “Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 4, sy. 1 (Mayıs 2017): 149-70. https://doi.org/10.24955/ilef.312851.
EndNote Ayvaz S (01 Mayıs 2017) Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 4 1 149–170.
IEEE S. Ayvaz, “Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 4, sy. 1, ss. 149–170, 2017, doi: 10.24955/ilef.312851.
ISNAD Ayvaz, Süheyla. “Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 4/1 (Mayıs 2017), 149-170. https://doi.org/10.24955/ilef.312851.
JAMA Ayvaz S. Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2017;4:149–170.
MLA Ayvaz, Süheyla. “Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 4, sy. 1, 2017, ss. 149-70, doi:10.24955/ilef.312851.
Vancouver Ayvaz S. Aşkın Tüketim Kültürü Üzerinden Yeniden Anlamlandırılması: Markafoni Örneği. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2017;4(1):149-70.