Bu çalışma Zeki Demirkubuz’un şiddet olgusunu anlama ve aktarma biçimini ele almaktadır.
Çalışmanın amacı sinema anlatısını yalnızca şiddeti anlamak için araç olarak kullanmak
değil, daha çok sinema anlatısıyla kurulan tekil, küçük ve “anlamsız” hayatların eşliğinde
şiddetin dönüştürdüğü dünyanın anlaşılabilir kılınabilmesidir. Bu amaç doğrultusunda,
Demirkubuz’un şiddeti “bir insanlık hali” olarak konumlandırdığı Masumiyet (1997) ve Kader
(2006) filmlerindeki şiddet olgusu detaylı bir film analizi ile bahsi geçen sorunsal bağlamında
tanımlanmaya çalışılmaktadır. Demirkubuz’un Kader ve Masumiyet filmlerinde yarattığı
sinematografik dil auteur eleştirisine göre incelenmiş; bu inceleme mizansen eleştirisiyle
desteklenerek Demirkubuz sinemasında şiddetin farklılaşan görünümleri ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Çalışma, Demirkubuz’un anlatılarında yarattığı karakter atmosferinin etkisiyle
Türkiye sineması içerisinde şiddeti görünür hale getiren önemli yönetmenler arasında
bulunduğunu ortaya koymaktadır. Demirkubuz’un hayata yenilmiş ve kadere boyun eğmiş
karakterlerinin şiddet olgusunu açık bir biçimde gözler önüne seren bir özellik taşıdığı
gözlemlenmektedir.
This article focuses on how Zeki Demirkubuz approaches to the phenomenon of
violence in his movies. The study aims at making the world transformed by violence
comprehensible, rather than using the film narrative only as a means to discover
the concept of violence. The phenomena of violence in Innocence (1997), in which
Demirkubuz views violence as “a way of human nature”, and Destiny (2006) are
subjected to detailed film analysis The cinematographic language created by Demirkubuz
in the above mentioned movies is examined through auteur analysis. The diversifying
appearances of violence in Demirkubuz’s movies are revealed by an analysis informed
by mise-en-scene criticism. Thus, the article suggests that Demirkubuz, is one of the
significant directors of Turkish cinema who make violence visible through the atmosphere
he creates with his characters. It is observed that Demirkubuz’s embittered and resigned
characters unfold the phenomenon of violence in the movies analysed.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |