Research Article
BibTex RIS Cite

Experiences of Watching Cinema in Antalya in 60’s and 70’s

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 61 - 90, 05.06.2018

Abstract

In Turkey in 60’s and 70’s going to cinema was an important part of people’s daily lives in big cities as important as in villages, towns and country side. During these years going to cinema and watching movies played a comprehensive role in people’s daily lives since it provided people, to have fun, socialize, be together in public area, experience different worlds, cultures and lives. So it is important how people’s cinema experiences and understandings of movies affect their daily lives and perspective of future. Therefore oral history studies are important tools to follow and understand the traces of experiences of a certain period on cultural, social, economic and political micro scale. In this context this study aims to analyze the cinema practices in Antalya in 1960-1970s through eight participants.

References

  • 1 Bu çalışma, TÜBİTAK tarafından desteklenen 115K269 No’lu araştırma projesi kapsamında, 1960’lı ve 70’li yıllarda, Türkiye’de sinemaya gitme pratiklerine ilişkin araştırma kapsamında gerçekleştirilmiştir ve 15. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi’nde sunulmuş bildirinin genişletilmiş ve yeniden düzenlenmiş halidir.
  • 2 Asuman Susam, Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema (İstanbul: Ayrıntı, 2015), 64.
  • 3 Jacques Rancière, Sinematografik Masal, çev.: Tacettin Ertuğrul (İstanbul: Küre, 2016), 170.
  • 4 Annette Kuhn, “Heterotopie, Heterochronie: Ort und Zeit der Kinoerinnerung”, Kino-Film-Zuschauer: Filmrezeption içinde, der. Irmbert Schenk, Margrit Tröhler, Yvonne Zimmermann (Marburg: Schüren, 2010), 27-39.
  • 5 Perihan Taş Öz, “Pelikülden Dijitale Sinemada Seyir Kültürü ve Seyircinin Değişen Konumu”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC (April 2012 Volume 2 Issue 2): 65-73, erişim tarihi 2 Ocak 2018, doi: 10.7456/10202100/009.
  • 6 Katılımcılar annelerinin mesleklerini ev kadını olarak nitelendirmişlerdir. Ancak görüşmelerin ilerleyen bölümlerinde katılımcılar, annelerinin köyde çiftçi olarak çalıştıklarını (babaları gibi), kent veya kasabaya taşındıklarında ise yaşadıkları bahçeli evlerin bahçe ve ev işleriyle uğraştıklarını ifade etmişlerdir.
  • 7 Şevket Işık, “Türkiye’de Kentleşme ve Kentleşme Modelleri”, Ege Coğrafya Dergisi, (14) (2005): 57-71.
  • 8 Oktay Ekinci, “Kültürel Miras, İmar ve Belediyelerimiz”, Kent ve Planlama içinde der. Ayşegül Mengi (Ankara: İmge, 2007),31-45.
  • 9 Sevinç Güçlü, Kentlileşme ve Göç Sürecinde Antalya’da Kent Kültürü ve Kentlilik Bilinci, (Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri, 2002), 36-41.
  • 10 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 11 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 12 Suna Y., 1957, Alanya.
  • 13 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 14 Şehriban Ö., 1953, İzzettin G., 1937.
  • 15 Mustafa K., 1955, Hüseyin Ç., 1946.
  • 16 Emiş K., 1956, Suna Y., 1957.
  • 17 Suna Y., 1957, Emiş, K., 1956.
  • 18 Emiş K., 1956.
  • 19 Hüseyin Ç., 1946, Turgay E. 1956.
  • 20 Hüseyin Ç., 1946.
  • 21 İzzettin G., 1937.
  • 22 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 23 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 24 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 25 David Harvey, Asi Şehirler, (İstanbul: Metis, 2013), 126-134.
  • 26 Anne Paech ve Joachim Paech, Menschen im Kino (Stuttgart: J.B. Metzler, 2000), 3-4.
  • 27 Peter Handke’den aktaran Paech ve Paech “Menschen”, 4.
  • 28 Serdar Öztürk, “Türkiye’de Sözlü Tarih’ten İletişim Araştırmalarında Yararlanma Üzerine Notlar”, Milli Folklor, (87) (2010):13-26.
  • 29 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 30 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 31 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 32 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 33 Esma Gökmen ve Hilal Gür, “Yazlık Açık Hava Sinemaları: Sinema Mekanlarının Sosyal Bir Alan Olarak İşlevleri” Erciyes İletişim Dergisi (Akademia), (5/2) (2017): 2-18, erişim tarihi 15 Ocak 2018, doi 10.17680/erciyesakademia.304482
  • 34 Gökmen ve Gür, “Yazlık”, 2-18.
  • 35 Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema (İstanbul: Kırmızı Kedi: 2010), 100.
  • 36 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 37 Turgay E., 1954, Alanya.
  • 38 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 39 Kırel, “Kültürel”, 100.
  • 40 Kırel, “Kültürel”, 73.
  • 41 Turgay E., 1954, Alanya.
  • 42 Robert Kolker, Kültürel Pratik Olarak Sinema. Sinema İdeoloji Politika, Sinemasal Yazılar, çev.: Ertan Yılmaz (Ankara: Nirengi, 2008), 97-144.
  • 43 Rancière, “Sinematografik”, 62.
  • 44 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 45 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 46 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 47 Kırel, “Kültürel”, 111.
  • 48 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 49 Hüseyin Ç., 1947, Antalya.
  • 50 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 51 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 52 Taş Öz, “Pelikülden”, 65-73.
  • 53 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 54 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 55 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 56 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 57 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 58 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 59 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 60 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 61 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 62 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 63 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 64 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 65 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 66 Kırel, “Kültürel”, 122.
  • 67 Kırel, “Kültürel”, 64-65.
  • 68 M. Bilal Dede, “Sinemada Yıldız Sistemi: Yıldızlar Göz Kırpar” Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar içinde, der. Murat İri, (İstanbul: Derin, 2011, 2. Basım), 237-242.
  • 69 Dede, “Sinemada”, 237-242.
  • 70 Suna Y., 1957, Alanya.
  • 71 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 72 Zeki Yusuf Borazan ve Merdiye Akyüz, “Halk Soruşturması 3: Balıkesir ve Sakarya Soruşturması” Yedinci Sanat 9 (1) (1973): 3-13.
  • 73 Zeki Yusuf Borazan, “Arkadaş Üstüne Halk Soruşturması” Yedinci Sanat 21(3) (1975): 26-29.
  • 74 Turgay E., 1954, Alanya.
  • 75 Borazan ve Akyüz, “Halk”, 34-50.
  • 76 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 77 Suna Y.,1957, Alanya.
  • 78 Nezih Erdoğan, (2001). “Üç Seyirci: Popüler Eğlence Biçimlerinin Alımlanması Üzerine Notlar” Doğu Batı Düşünce Dergisi: Popüler Kültür (15) (2001): 109-121.
  • 79 Kırel, “Kültürel”, 107.
  • 80 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 81 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 82 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 83 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 84 Jan Assmann, Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültürlerde

1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 61 - 90, 05.06.2018

Abstract

Türkiye’de 1960 ve 1970’li yıllarda sinemaya gitmek büyük kentler gibi, köy, kasaba ve taşra kentlerde de insanların gündelik yaşamlarının önemli bir parçasıdır. Bu yıllarda özellikle sinemalar, sinemaya gitmek, sinemada film izlemek hem eğlenmek hem sosyalleşme hem kamusal alanda bir arada olmak, hem de farklı dünyalar, kültürler, yaşamlar üzerine deneyimler edinmek gibi çok kapsamlı bir rol oynamaktadır. Dolayısıyla insanların sinema deneyimleri, filmleri algılamaları, sinemanın gündelik yaşamları ve gelecek perspektiflerine nasıl etki ettiği önemlidir. Sözlü tarih çalışmaları tam da bu noktada kültürel, toplumsal, ekonomik ve siyasal olarak mikro ölçekte bir döneme ilişkin yaşanmış deneyimlerin izinin sürülmesi ve bir dönemin anlaşılması bakımından önemli bir araçtır. Bu çalışma kapsamında Antalya ili örneğinde 1960-1970’li yıllarda sinema izleme pratikleri sekiz görüşmeci örneği üzerinden analiz edilecektir.

References

  • 1 Bu çalışma, TÜBİTAK tarafından desteklenen 115K269 No’lu araştırma projesi kapsamında, 1960’lı ve 70’li yıllarda, Türkiye’de sinemaya gitme pratiklerine ilişkin araştırma kapsamında gerçekleştirilmiştir ve 15. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi’nde sunulmuş bildirinin genişletilmiş ve yeniden düzenlenmiş halidir.
  • 2 Asuman Susam, Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema (İstanbul: Ayrıntı, 2015), 64.
  • 3 Jacques Rancière, Sinematografik Masal, çev.: Tacettin Ertuğrul (İstanbul: Küre, 2016), 170.
  • 4 Annette Kuhn, “Heterotopie, Heterochronie: Ort und Zeit der Kinoerinnerung”, Kino-Film-Zuschauer: Filmrezeption içinde, der. Irmbert Schenk, Margrit Tröhler, Yvonne Zimmermann (Marburg: Schüren, 2010), 27-39.
  • 5 Perihan Taş Öz, “Pelikülden Dijitale Sinemada Seyir Kültürü ve Seyircinin Değişen Konumu”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC (April 2012 Volume 2 Issue 2): 65-73, erişim tarihi 2 Ocak 2018, doi: 10.7456/10202100/009.
  • 6 Katılımcılar annelerinin mesleklerini ev kadını olarak nitelendirmişlerdir. Ancak görüşmelerin ilerleyen bölümlerinde katılımcılar, annelerinin köyde çiftçi olarak çalıştıklarını (babaları gibi), kent veya kasabaya taşındıklarında ise yaşadıkları bahçeli evlerin bahçe ve ev işleriyle uğraştıklarını ifade etmişlerdir.
  • 7 Şevket Işık, “Türkiye’de Kentleşme ve Kentleşme Modelleri”, Ege Coğrafya Dergisi, (14) (2005): 57-71.
  • 8 Oktay Ekinci, “Kültürel Miras, İmar ve Belediyelerimiz”, Kent ve Planlama içinde der. Ayşegül Mengi (Ankara: İmge, 2007),31-45.
  • 9 Sevinç Güçlü, Kentlileşme ve Göç Sürecinde Antalya’da Kent Kültürü ve Kentlilik Bilinci, (Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri, 2002), 36-41.
  • 10 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 11 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 12 Suna Y., 1957, Alanya.
  • 13 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 14 Şehriban Ö., 1953, İzzettin G., 1937.
  • 15 Mustafa K., 1955, Hüseyin Ç., 1946.
  • 16 Emiş K., 1956, Suna Y., 1957.
  • 17 Suna Y., 1957, Emiş, K., 1956.
  • 18 Emiş K., 1956.
  • 19 Hüseyin Ç., 1946, Turgay E. 1956.
  • 20 Hüseyin Ç., 1946.
  • 21 İzzettin G., 1937.
  • 22 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 23 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 24 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 25 David Harvey, Asi Şehirler, (İstanbul: Metis, 2013), 126-134.
  • 26 Anne Paech ve Joachim Paech, Menschen im Kino (Stuttgart: J.B. Metzler, 2000), 3-4.
  • 27 Peter Handke’den aktaran Paech ve Paech “Menschen”, 4.
  • 28 Serdar Öztürk, “Türkiye’de Sözlü Tarih’ten İletişim Araştırmalarında Yararlanma Üzerine Notlar”, Milli Folklor, (87) (2010):13-26.
  • 29 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 30 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 31 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 32 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 33 Esma Gökmen ve Hilal Gür, “Yazlık Açık Hava Sinemaları: Sinema Mekanlarının Sosyal Bir Alan Olarak İşlevleri” Erciyes İletişim Dergisi (Akademia), (5/2) (2017): 2-18, erişim tarihi 15 Ocak 2018, doi 10.17680/erciyesakademia.304482
  • 34 Gökmen ve Gür, “Yazlık”, 2-18.
  • 35 Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema (İstanbul: Kırmızı Kedi: 2010), 100.
  • 36 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 37 Turgay E., 1954, Alanya.
  • 38 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 39 Kırel, “Kültürel”, 100.
  • 40 Kırel, “Kültürel”, 73.
  • 41 Turgay E., 1954, Alanya.
  • 42 Robert Kolker, Kültürel Pratik Olarak Sinema. Sinema İdeoloji Politika, Sinemasal Yazılar, çev.: Ertan Yılmaz (Ankara: Nirengi, 2008), 97-144.
  • 43 Rancière, “Sinematografik”, 62.
  • 44 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 45 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 46 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 47 Kırel, “Kültürel”, 111.
  • 48 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 49 Hüseyin Ç., 1947, Antalya.
  • 50 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 51 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 52 Taş Öz, “Pelikülden”, 65-73.
  • 53 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 54 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 55 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 56 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 57 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 58 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 59 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 60 Halime Ş., 1960, Alanya.
  • 61 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 62 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 63 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 64 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 65 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 66 Kırel, “Kültürel”, 122.
  • 67 Kırel, “Kültürel”, 64-65.
  • 68 M. Bilal Dede, “Sinemada Yıldız Sistemi: Yıldızlar Göz Kırpar” Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar içinde, der. Murat İri, (İstanbul: Derin, 2011, 2. Basım), 237-242.
  • 69 Dede, “Sinemada”, 237-242.
  • 70 Suna Y., 1957, Alanya.
  • 71 Emiş K., 1956, Gazipaşa.
  • 72 Zeki Yusuf Borazan ve Merdiye Akyüz, “Halk Soruşturması 3: Balıkesir ve Sakarya Soruşturması” Yedinci Sanat 9 (1) (1973): 3-13.
  • 73 Zeki Yusuf Borazan, “Arkadaş Üstüne Halk Soruşturması” Yedinci Sanat 21(3) (1975): 26-29.
  • 74 Turgay E., 1954, Alanya.
  • 75 Borazan ve Akyüz, “Halk”, 34-50.
  • 76 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 77 Suna Y.,1957, Alanya.
  • 78 Nezih Erdoğan, (2001). “Üç Seyirci: Popüler Eğlence Biçimlerinin Alımlanması Üzerine Notlar” Doğu Batı Düşünce Dergisi: Popüler Kültür (15) (2001): 109-121.
  • 79 Kırel, “Kültürel”, 107.
  • 80 Mustafa K., 1955, Manavgat.
  • 81 İzzettin G., 1937, Antalya.
  • 82 Şehriban Ö., 1953, Antalya.
  • 83 Hüseyin Ç., 1946, Antalya.
  • 84 Jan Assmann, Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültürlerde
There are 84 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emine Uçar İlbuğa

Publication Date June 5, 2018
Published in Issue Year 2018Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Uçar İlbuğa, E. (2018). 1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 5(1), 61-90.
AMA Uçar İlbuğa E. 1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. June 2018;5(1):61-90.
Chicago Uçar İlbuğa, Emine. “1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 5, no. 1 (June 2018): 61-90.
EndNote Uçar İlbuğa E (June 1, 2018) 1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 5 1 61–90.
IEEE E. Uçar İlbuğa, “1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 61–90, 2018.
ISNAD Uçar İlbuğa, Emine. “1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 5/1 (June 2018), 61-90.
JAMA Uçar İlbuğa E. 1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2018;5:61–90.
MLA Uçar İlbuğa, Emine. “1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, vol. 5, no. 1, 2018, pp. 61-90.
Vancouver Uçar İlbuğa E. 1960-1970’li Yıllarda Antalya’da Sinema İzleme Deneyimleri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2018;5(1):61-90.