20. yüzyılın ilk yarısında başlayan modern halkla ilişkiler uygulamalarının Türkiye’deki örgütlenmesi
1960’lı yıllara dayanmaktadır. Bu yıllardaki ilk yasal düzenlemeler, geleneksel kamu yönetimi anlayışı
paralelinde gerçekleştirilmiş, ancak bu anlayış 1980’li yıllarda küreselleşme dalgasıyla birlikte
yerini yeni kamu yönetimi anlayışına bırakmıştır. Halkla ilişkiler alanı da bu yönetim anlayışıyla
biçimlenen yeni kamu personel rejimi kapsamında yeniden şekillenmeye başlamıştır. Çalışmanın
amacı, yeni kamu personel rejimiyle şekillenen sistemin Türkiye’de kamu sektörünün halkla ilişkiler
bölümlerindeki çalışanlara nasıl yansıdığını ortaya koymaktır. Bu çerçevede kamu yönetimini temsil
eden Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu kurumları örneklem olarak alınmış, bu kurumların halkla
ilişkiler bölümlerinde görev yapan yönetici ve çalışan 41 kişi ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır.
Görüşmelerde; dışarıdan ajanslar yoluyla hizmet satın alınması, taşeron çalışma sistemi, ücretler ve
performans değerlendirme gibi çalışanları doğrudan ilgilendiren konularda sorular sorulmuştur. Elde
edilen bulgulara göre yeni kamu personel rejimiyle ilgili dönüşümün halkla ilişkiler bölümleri ve
çalışanlarına da yansıdığı, ancak tam olarak gerçekleşemediği ortaya konulmuştur.
Modern public relations practices began in first half of the 20th century; nevertheless, their
organisation in Turkey dates back to the 1960s. Initial legal regulations were carried out
pursuant to conventional public administration conception, before giving way to a new
approach under the influence of globalism during the 1980s. Thereupon, public relations
field underwent a reformation in the context of new public personnel regime shaped by this
administrative view. The objective of study is to put forth how the system, which took form
under the new public personnel regime, have an impact on employees in public relations
departments within the Turkish public sector. Accordingly, the Prime Minister’s Office, ministries
and public institutions are used as a sample, and in-depth interviews are carried out with 41
executives and employees within the public relations departments of mentioned bodies. The
interviews included questions about issues directly related to employees, such as outsourcing
services through agencies, subcontracting system, wages and performance assessment. The
study finds that the transformation in the new public personnel regime have a bearing on
public relations departments and employees, albeit it is yet to be entirely realised.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |