Bu çalışma, sanat sineması seyircisi olarak kodlanan Başka Sinema seyircisinin deneyimlerine odaklanmıştır. Pierre Bourdieu sosyolojisinin habitus, alan, kültürel sermaye ve oyun kavramları çalışmanın kuramsal çerçevesini oluşturmakta ve bu çerçeve Başka Sinema seyircilerinin deneyimlerinin analizinde ufuk açıcı bir tartışma alanı sağlamaktadır. Bourdieu, “beğeni”lerin birleştirici bir “alan” yarattığına vurgular ve benzer “habitus”a sahip eyleyicilerin ortak pratikler gerçekleştirdiğini ifade eder. Bu bağlamda, bir sanat sineması seyircisi olarak ortak bir alanda bir araya gelen Başka Sinema seyircilerinin seyir deneyimlerinde bir ortaklık olup olmadığı bu çalışmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır. Mülakat ve katılımlı gözlem yöntemi ile elde edilen veriler tematik analiz yöntemi ile oluşturulmuş dört başlık altında incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde habitus, alan, kültürel sermaye ve oyun kavramlarının Başka Sinema alanında nasıl yer bulduğuna bakılmış ve ortaya çıkan temalar bu kavramlar çerçevesinde oluşturulmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yirmi kişiyle yapılmış mülakatlar sonucunda elde edilen verilerde seyircilerin kültürel sermaye edinmeleri noktasında ‘miras edinilmiş kültürel sermaye’ye rastlanmamıştır. Bu bağlamda, Bourdieu çerçevesinden farklı bulgular ortaya çıkmıştır. Ancak eyleyicilerin pratikleri noktasında bireysel pratiklerin birleşerek kitlesel bir ortaklık yarattığı sonucuna varılarak kuramsal çerçeve ile uyumluluk sağlanmıştır.
Başka Sinema sanat sineması seyircisi seyir deneyimi kültürel sermaye Pierre Bourdieu
This study focused on the experiences of ‘Başka Sinema’ audience, coded as an arthouse cinema audience. The concepts of habitus, field, cultural capital and game of Pierre Bourdieu's sociology constitute the theoretical framework of the study. This framework provides an intriguing area of discussion in the analysis of the experiences of ‘Başka Sinema’ audiences. Bourdieu emphasizes that "tastes" create a unifying "field" and states that agents with similar "habitus" perform common practices. In this context, whether there are partnership in the viewing experiences of ‘Başka Sinema’ audiences, who came together in a common field as an arthouse cinema audience, is the main problematic of this study. The data obtained through the interview and participant observation method were analyzed under four titles created by the thematic analysis method. In the analysis of the data obtained was examined how the relationship between habitus, field, cultural capital and game is found in the field of ‘Başka Sinema’. The data obtained as a result of interviews made with twenty people through the semi-structured interview form did not find 'inherited cultural capital' at the point of the audience's acquiring cultural capital. In this context, different findings have emerged from Bourdieu’s framework. However, it was concluded that individual practices combined to create a mass partnership in terms of the practices of the agents, and compatibility with the theoretical framework was achieved.
Başka Sinema arthouse cinema audience cinema experience cultural capital Pierre Bourdieu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 8 Sayı: 1 |