Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin “Asıl Amacı”

Yıl 2019, , 275 - 306, 04.12.2019
https://doi.org/10.24955/ilef.654018

Öz

Sosyal medyanın düzen bozucu aktörleri olan troller, kimi zaman güldürerek kimi zamansa kızdırarak dijital platformlarda adlarından sıkça söz ettirmektedir. Sosyal medyanın yaşamımızın bir parçası olmasıyla birlikte “trol” ve “trollük” gibi kavramlar da gündelik konuşma dilinde kendine yer bulmuştur. Söz konusu duruma bağlı olarak yakın bir zamanda akademik çalışmalara da konu olmaya başlayan “trol” kavramına odaklanan bu araştırmada temel amaç, trol iletilerinin incelenmesi aracılığıyla trol mizahının mahiyetinin anlaşılmasıdır. Bu çerçevede kavrama yönelik daha derinlikli bir bakış açısı geliştirebilmek üzere trol kavramı, trol yazarlara imkân tanıyan sosyal medya ortamlarının karnavalesk atmosferi ile ilişkisi çerçevesinde ele alınmıştır. Araştırma yöntemi olarak içerik analizinin kullanıldığı çalışmada, Ekşi Sözlük ağındaki yüz ellinin üzerinde ileti girilmiş olan ve başlığı açan trolün entrysini silerek kaçmadığı “...asıl amacı” başlıkları incelenerek trollerin sözlük içindeki edimleri ve yazarların trol iletilere karşı takındığı tavırlar değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, karnavalesk ortamın esnek yapısı trollere özgür hareket alanı tanımasına rağmen toplumun sinir uçlarına dokunan belli birtakım konuların, özellikle de kadına karşı kullanılan eril dilin, olumsuz karşılanarak bu söylemler doğrultusunda yazarların karnavala katılmayı reddettikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adorno, Theodor ve Max Horkheimer. 2014. Aydınlanmanın Diyalektiği. Çevirenler N. Ülner ve E. Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Aristoteles. 1987. Poetika. Çeviren İ. Tunalı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Artun, Erman. t.y. Adana Köy Seyirlik Oyunlarından Örnekler. Erişim tarihi 24 Temmuz 2019. http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/3.php
  • Artun, Erman. 1994. “Ritüel Kökenli Trakya ve Balkan Köy Seyirlik Oyunlarında Ölme-Dirilme, Kız Kaçırma Motifleri.” Erişim tarihi 24 Temmuz 2019. http://turkoloji.cu.edu.tr/ HALKBILIM/57.php#_ftn1
  • Bakhtin, Mihail. 2001. Karnavaldan Romana – Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar. Çeviren C. Soydemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bakhtin, Mihail. 2004. Dostoyevski Poetikasının Sorunları. Çeviren C. Soydemir. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt. 2011. Postmodern Etik. Çeviren A.Türker. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bergson, Henry. 2014. Gülme. Çeviren D. Çetinkasap. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Binark, Mutlu, Şule Karataş, Tuğrul Çomu ve Eray Koca. 2015. “Türkiye’de Twitter’da Trol Kültürü.” Toplum ve Bilim 135: 124-58.
  • Bishop, Jonathan. 2012. “Scope and Limitations in the Government of Wales Act 2006 for Tackling Internet Abuses in the Form of ‘Flame Trolling’.” Statute Law Review 33 (2): 207–16. https://doi.org/10.1093/slr/hms016
  • Bishop, Jonathan. 2014. “Dealing with Internet Trolling in Political Online Communications: Towards the This is Why We Can’t Have Nice Things Scale.” International Journal of E-Politics 5 (4): 1-20. https://doi.org/10.4018/ijep.2014100101
  • Bulut, Ergin ve Erdem Yörük. 2017. “Mediatized Populisms|Digital Populism: Trolls and Political Polarization of Twitter in Turkey.” International Journal of Communication 11: 4093-117.
  • Burke, Peter. 2008. Kültür Tarihi. Çeviren M.Tunçay. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Dahlberg, Lincoln. 2001. “Computer-Mediated Communication and The Public Sphere: A Critical Analysis.” Journal of Computer-Mediated Communication 7 (1). https://doi. org/10.1111/j.1083-6101.2001.tb00137.x
  • Ekşi Sözlük. 2002. “Teşrik-i mesai” kelime anlamı. Erişim tarihi 28 Mayıs 2019. https:// eksisozluk.com/entry/1064994
  • Freud, Sigmund. 1996. Espri Sanatı. Çeviren E. Alkan. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Freud, Sigmund. 1998. Espriler ve Bilinçdışı ile İlişkileri. Çeviren E. Kapkın. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Hardaker, Claire. 2010. “Trolling in Asynchronous Computer-Mediated Communication: From User Discussions to Academic Definitions. Journal of Politeness Research.” Language, Behaviour, Culture 6 (2): 215-42. https://doi.org/10.1515/jplr.2010.011
  • Hardaker, Claire. 2013. ““Uh....not to be nitpicky,,,,,but...the past tense of drag is dragged, not drug.” An Overview of Trolling Strategies.” Journal of Language Aggression and Conflict 1: 58-86. https://doi.org/10.1075/jlac.1.1.04har
  • Karataş, Şule ve Mutlu Binark. 2016. “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler.” TRT Akademi Dijital Medya Sayısı 1 (2): 426-48.
  • Manguel, Alberto ve Gianni Guadalupi. 2007. Hayali Yerler Sözlüğü – 1.Cilt. Çevirenler S. Okyay ve K. Kutlu. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Mercimek, Barış, Nihal Dulkadir Yaman, Aydın Kelek ve Hatice Ferhan Odabaşı. 2016. “Dijital Dünyanın Yeni Gerçeği: Troller.” Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 (1): 67-77.
  • Morreall, John. 1997. Gülmeyi Ciddiye Almak. Çevirenler K. Aysevener ve Ş. Soyer. İstanbul: İris Yayıncılık.
  • Neuman, W. Lawrence. 2017. Toplumsal Araştırma Yöntemleri. 2. Cilt. Çeviren S. Özge. Ankara: Yayınodası.
  • Özsoy, Duygu. 2015. “Tweeting Political Fear: Trolls in Turkey.” Journal of History School (JOHS) 12: 535-52. http://dx.doi.org/10.14225/Joh750
  • Page, Raymond Ian. 2009. İskandinav Mitleri. Çeviren İ. Yılmaz. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Saka, Erkan. 2016. “Siyasi Trollük Örneği Olarak Ak Troller.” Birikim 322: 17-22.
  • Shachaf, Pnina ve Noriko Hara. 2010. “Beyond vandalism: Wikipedia trolls.” Journal of Information Science 36 (3): 357-70. https://doi.org/10.1177/0165551510365390
  • Smith, James. 2004. “Karagöz and Hacivat: Projections of Subversion and Conformance.” Asian Theatre Journal 21 (2): 187-93. https://doi.org/10.1353/atj.2004.0027
  • Taylor, Charles. 2014. Seküler Çağ. Çeviren D. Körpe. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. t.y. “Karnaval” kelime anlamı. Erişim tarihi 25 Nisan 2019. http:// www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.5c8e4ed9b59732.92739822
  • Türk Dil Kurumu. t.y. “Gülme” kelime anlamı. Erişim tarihi 20 Nisan 2019. http:// www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.5cc00e2d9b42e6.65050465
  • Türkmen, Fikret ve Pınar Fedakâr. 2009. “Türk Halk Tiyatrosunda Hareket Komiğine Bağlı Mizahi Unsurlar.” Milli Folklor 82: 98-109.
  • Virkar, Shefali. 2014. “Trolls Just Want to Have Fun: Electronic Aggression within the Context of e-Participation and Other Online Political Behaviour in the United Kingdom.” International Journal of E-Politics 5 (4): 21-51. https://doi.org/10.4018/ijep.2014100102
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alim Alper Cesur 0000-0001-7772-1816

Yayımlanma Tarihi 4 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Cesur, A. A. (2019). Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin “Asıl Amacı”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(2), 275-306. https://doi.org/10.24955/ilef.654018
AMA Cesur AA. Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin “Asıl Amacı”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. Aralık 2019;6(2):275-306. doi:10.24955/ilef.654018
Chicago Cesur, Alim Alper. “Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin ‘Asıl Amacı’”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2019): 275-306. https://doi.org/10.24955/ilef.654018.
EndNote Cesur AA (01 Aralık 2019) Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin “Asıl Amacı”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 6 2 275–306.
IEEE A. A. Cesur, “Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin ‘Asıl Amacı’”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 6, sy. 2, ss. 275–306, 2019, doi: 10.24955/ilef.654018.
ISNAD Cesur, Alim Alper. “Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin ‘Asıl Amacı’”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 6/2 (Aralık 2019), 275-306. https://doi.org/10.24955/ilef.654018.
JAMA Cesur AA. Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin “Asıl Amacı”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2019;6:275–306.
MLA Cesur, Alim Alper. “Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin ‘Asıl Amacı’”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 6, sy. 2, 2019, ss. 275-06, doi:10.24955/ilef.654018.
Vancouver Cesur AA. Dijital Karnavalın Aktörleri Olan Trolleri İncelemenin “Asıl Amacı”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2019;6(2):275-306.