There is a growing literature suggesting that the classifications in arts and culture are
transforming. ‘Cultural opening’ thesis suggests that the boundaries of established arts are
becoming more permeable; allowing the emerging art/culture forms to take their place in the
higher ranks. In line with this thesis, a number of researchers point out the rise of culturally
‘omnivore’ evaluative repertories. Drawing on the analysis of a data set (N=13,161) comprised
of the cultural coverage of major newspapers from six European countries from 1960 to 2010,
this research questions: How are art and culture news distributed in terms of their field? Is there
a gradual change with respect to the journalistic attention paid to established vs. emergent
fields? Can we identify a change within the genre hierarchy operating in a given cultural form
(i.e. classical music vs. pop music)? The findings suggest that in the European context, cultural
omnivore thesis has more explanatory power than the cultural opening thesis. Compared to
Europe, cultural journalism in Turkey seems to pay more attention to the emerging fields and
popular forms. Conclusion section discusses whether this attention could be considered as a
sign of an opening or omnivorousness.
Cultural openning cultural omnivore cultural journalism taste classifications art/ culture fields Bourdieu
Güncel birçok çalışma, kültür ve sanat alanındaki sınıflandırmaların önemli yapısal dönüşümler
geçirmekte olduğunu öne sürer. Kimilerince bu süreç, yerleşik/köklü (established) sanat tanımının
sınırlarının, yeni ortaya çıkan (emerging) sanat alanlarını da içerecek şekilde geçirgenleşmesini
içerir ve bu sebeple ‘kültürel açılım’ olarak tarif edilir. Kimilerince ise, beğeni kültürleri arasındaki
hiyerarşinin esnekleşmesini içerir ve ‘kültürel hepçillik’ kavramı ile açıklanır. Sunulan bu çalışmada,
altı Avrupa ülkesininde yapılan ve 1960-2010 arasında gazetelerde yayınlanan kültür-sanat
haberlerinin (N=13,161) içeriğini inceleyen bir araştırmanın verileri kullanılarak şu sorulara cevaplar
aranmaktadır: Yayınlanan haberlerin ve eleştirilerin kültür alanlarına göre dağılımı nasıldır? Zaman
içerisinde, köklü alanlar ile yeni ortaya çıkan alanlara gösterilen gazetecilik ilgisi değişmiş midir?
Belirli bir sanat alanının alt türleri arasındaki hiyerarşi; örneğin klasik müzik, pop müzik ayrımı,
öngörüldüğü gibi giderek azalmakta mıdır? Avrupa örneklerinde ‘kültürel açılım’dan ziyade ‘kültürel
hepçilleşme’ tezinin açıklayıcı olduğu yörüngeler tespit edilmiştir. Türkiye’de ise diğer ülkelere
kıyasla, yeni ortaya çıkan alanlara ve popüler türlere yoğun ilgi olduğu görülmektedir. Sonuç kısmında
bu ilginin bir açılım ya da hepçilleşme olarak okunup okunamayacağı sorgulanmıştır.
Kültürel açılım kültürel hepçillik kültür haberciliği beğeni sınıflandırmaları kültür-sanat alanları Bourdieu
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |