This study analyzes the process of Twitter’s transformation into X after its acquisition by Elon Musk in October 2022. Employing a political-economy approach to explore this transformation in the context of media ownership and control relations, the study argues that ownership structure is as determinative in the formation of quality in new media as it is in traditional media. The study therefore begins by analyzing the problem of ownership structure in traditional media and the contribution of traditional media to capitalist modes of production. Through several examples, it then shows that in today’s information society, new media platforms—namely, social media—operate in the same way, with both new and traditional media leading to commercialization and commodification. These platforms serve as both a tool for accessing commodities and an area where commodities are produced; they are also where most digital labor is carried out today. This has led to an increasing interest in social media platforms among companies across a range of sectors. Using thematic categorization and descriptive analysis, this study examines the content and stylistic changes that have taken place on one social media platform in particular, X, following the change in its ownership structure. It argues that the transformation of the platform and its content since October 2022 result from the change in its ownership structure, which itself is part of a broader trend occurring among new media platforms as companies seek to generate more profit. The study reveals that in the context of ownership and control relations, media outlets have established an asymmetrical relationship with the state and capital structures, one in which the public interest is rarely a major concern.
Twitter X new media media ownership the political economy of the media descriptive analysis
Çalışmada Ekim 2022’de Elon Musk tarafından satın alınan Twitter’ın X’e dönüşümü incelenmektedir. Bu inceleme, medyanın mülkiyet ve kontrol ilişkileri bağlamında ele alınacaktır. X’in satın alınmasının ardından platformda gerçekleşen içerik ve biçimsel değişim, betimsel içerik analizi yöntemi ile açıklanacaktır. Böylece var olan değişim, X’in sahiplik yapısındaki dönüşüm ile ilişkilendirilecektir. Çalışma, geleneksel medyada olduğu gibi yeni medyada da sahiplik yapısının belirleyici olduğunu savunmaktadır. Bu nedenle ilk olarak medyanın sahiplik yapısı sorunsalı analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ile X’in Ekim 2022’den itibaren içerik ve biçimsel dönüşümünün sahiplik yapısındaki değişimin bir sonucu olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca yeni medyadaki sahiplik yapısının, medya mecralarını daha fazla kâr getirmesi amacıyla şirketler lehine dönüştürdüğü de belirlenmiştir. Mülkiyet ve kontrol ilişkileri bağlamında medya mecralarının devlet ve sermaye yapılarıyla asimetrik bir ilişki kurduğu, toplum yararının bu ilişkilerde daha geri plana atıldığı çalışmanın bir başka sonucudur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |