Bu çalışmada 12 Eylül 1980 askerî darbesinin tanıklarının yayımlanmış anıları, Yehudith Auerbach ve Murat Paker’in belirttiği geçmişle yüzleşme aşamaları açısından değerlendirilmiştir. 12 Eylül dönemi siyasal hareketler açısından, Kürt siyasal hareketi, sol siyasal hareket ve ülkücü siyasal hareket olarak üçe ayrılmıştır. Kürt siyasal hareketi ile sol siyasal hareketin çok örgütlü-çok parçalı yapısı nedeniyle farklı örgütlerde yer almış olan tanıkların kitaplarının değerlendirilmesine önem verilmiştir. Geçmişle yüzleşme ile geçmişle hesaplaşmanın birbirinden farklı kavramlar olduğu ve dolayısıyla aynı olgu için bu kavramlardan birinin ya da diğerinin kullanılmasının olanaklı olmadığı savunulmuştur. Tanıkların anıları incelenirken geçmişle yüzleşmenin eşdeğerlilik, saygı, duygudaşlık ve anlama aşamaları dikkate alınmıştır.
12 Eylül askerî darbesi 12 Eylül davası geçmişle yüzleşme geçmişle hesaplaşma tanıklık
This study uses the stages of coming to terms with the past, as laid out by Yehudith Auerbach and Murat Paker (specifically the stages of “equivalence,” “respect,” “sympathy,” and “understanding”), to evaluate the published memoires of witnesses of the miliary coup of 12 September 1980. Three main political movements dominated the period: the Kurdish movement, the leftist movement, and the nationalist movement. Because of the multiple organizations involved in and the fragmentary nature of the Kurdish and leftist movements, this study has made a special effort to include memoires written by members of different organizations. On the basis of these accounts, this study argues that “coming to terms with the past” and “reckoning with the past” are two distinct processes that do not refer to the same phenomenon.
12 September military coup 12 September trial coming to terms with the past reckoning with the past testimony
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 10 Issue: 1 |