Bu makale, teknoloji, sanat ve toplumsal durumlar arasındaki ilişkiyi sorunsallaştırarak,
dijital kapitalist koşullarda yeni sanatsal mevzilerin ortaya çıkmakta olduğu yolları
incelemeyi amaçlamaktadır. Postfordist kontrol toplumu, dijital teknolojilerle işlemektedir
ve bu, kod etrafında eklemlenen bio-iktidar mekanizmaları üretmiştir. Toplumsal ilişkilerin
ağ yapısı içerisinde örgütlendiği dijital kültür koşullarında, üretim tarzı ve sanat arasındaki
kökensel bağın dijital dolayımıyla yeni tezahürlerinin soruşturulması, failliğin yeni
biçimlerinin anlaşılması açısından önemlidir. Bu çalışma, teknolojiyle, sistemin normundan
sapan, sanatsal ilişkilenme biçimlerine odaklanarak estetik ve politika arasındaki ilişkinin
nasıl eklemlendiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu, aynı zamanda, yeni toplumsal
koşullarda belirmekte olan yeni direniş pratiklerini kavramaya çalışmak anlamına da
gelmektedir.
This article, by problematising the relationship between technology, art and the social
conditions, aims to examine the ways through which new artistic positions are emerging
within digital capitalist conditions. The postfordist society of control works with digital
technologies and this has produced mechanisms of bio-power which are articulated
around the code. Under the conditions of digital culture in which social relations are
organised around the network structure, an examination of the manifestations of the
connection between mode of production and art through the digital is important for
understanding the new modes of agency. This study, by focusing on the artistic modes of
relating with technology that deviate from the norm of the system, aims to scrutinize how
the relation between aesthetics and politics is articulated under digital conditions. This
also amounts to an understanding of the new practices of resistance emerging under the
new social conditions.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 3 Issue: 1 |