Çilem Doğan davası 2015 yılında başlamış gerek medyada gerekse toplumsal alanda ilgi görmüş ve tartışılmıştır. Bu çalışma Doğan davasının hukuki ve toplumsal bağlamı çerçevesinde haber medyasındaki temsiline odaklanmaktadır. Bu amaçla gazetelerin internet sitelerindeki haber ve haber fotoğraflar eleştirel söylem analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışmada, yaygın medya içinde yer alan Hürriyet, liberal; AKP (Adalet ve Kalkınma Partisi) hükümetine yakın olan Yeni Akit, muhafazakâr ve İslamcı; muhalif basın içinde yer alan Birgün ise radikal solu temsilen seçilmiştir. Araştırmanın sonuçları, incelenen gazetelerin internet sitelerinin dava sürecini ideolojik çizgileri ve yayın politikalarıyla bağlantılı olarak inşa ettiklerini göstermektedir. Birgün, dava sürecini ve Çilem Doğan’ı meşru müdafaa hakkı üzerinden temsil etmiş ve haberlerinde davanın sosyo-kültürel, tarihsel ve hukuksal bağlamına yer vermiştir. Hürriyet’te bu bağlam, magazin ve dramatize edici unsurlarla gölgelenmiş ve Doğan, daha çok bir “kurban” olarak temsil edilmiştir. Yeni Akit, davanın sosyo-kültürel ve tarihsel bağlamına yer vermemiş, şiddeti kişiselleştirmiş ve Doğan’ı kocasını öldüren “suçlu” bir kadın olarak temsil etmiştir.
The Çilem Doğan Case started in 2015. It has drawn both media and public attention and sparked discussion. This study investigates the media representation of the Çilem Doğan case within its legal and social context. News and news photographs of the Doğan case, published on the websites of the liberal daily Hürriyet, radical left-wing daily Birgün and conservative and Islamist daily Yeni Akit, were analysed drawing on critical discourse analysis. The results indicate that the websites of these dailies construct the lawsuit process in line with ideological views and editorial lines. Accordingly, the daily Birgün represented the lawsuit process and Çilem Doğan by focusing on the right to self-defence and covered the socio-cultural, historical and legal context in the news. In Hürriyet, the context of the news was overshadowed by tabloid and dramatic elements, and Doğan was represented more like a “victim”. Yeni Akit did not cover the socio-cultural and historical context of the case in the news, personalised the violence, and represented Doğan as a "guilty” woman who killed her husband.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |