Bu çalışmada şiddet, Michel Foucault’nun biyoiktidar kavramı ile haber metinlerindeki
söylemler üzerinden açıklanmıştır. Çalışmada “kürtaj yasası” haberleri örnekleminde
biyoiktidar kavramı ve şiddet, Foucaultcu bir yaklaşımla incelenmiştir. Şiddet kavramı,
ihlâl olarak kabul edilen tanımı üzerinden hareket edilerek, inceltilmiş şiddet pratiğinin bir
görünümü ve biyoiktidarın bir yansıması olarak ele alınmıştır. İktidar ve şiddet ilişkisindeki
eklemlemeleri belirlemek için eleştirel bir okuma yapılan çalışmada, Foucault’nun önerdiği
beden üzerinde yaşayan iktidara dönüşüm bir düşünce pratiği olarak görülmüştür. Kürtaj
haber söylemleri eleştirel söylem analizi ile incelenmiştir. Çalışmada; disiplin eden, beden
ve nüfusa ilişkin her şeyi düzenleyen iktidarın her yerde olduğu, şiddeti haklılaştırdığı ve
normalleştirdiği haber söylemleri aracılığıyla ortaya konulmuştur.
AGAMBEN, G. (2013) Kutsal insan. 2. Basım. Çev. İ. Türkmen. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
AKGÜNDÜZ, G.Ö. (2013) Foucault’da iktidar ve beden ilişkisi. Akademik Bakış
Dergisi. 38. [Çevrimiçi]. http://www.akademikbakis.org/eskisite/38/47.htm
[Erişim tarihi: 20 Ekim 2015].
ARENDT, H. (1997) Şiddet üzerine. Çev. B. Peker. İstanbul: İletişim Yayınları.
BAUMAN, Z. (2003) Modernlik ve müphemlik. Çev. İ. Türkmen. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
BORA, A. (2012) Birlik ve beraberliğe en çok muhtaç olduğumuz şu günlerde kürtaj
yasağı. Amargi, 26 (Güz), s. 32-34.
FOUCAULT, M. (1992) Hapishanenin doğuşu. Çev. A. Kılıçbay. Ankara: İmge Yayınevi.
FOUCAULT, M. (1999) Bilginin arkeolojisi. Çev. V. Urhan. İstanbul: Birey Yayınları.
FOUCAULT, M. (2000) Özne ve iktidar. Çev. I. Ergüden ve O. Akınbay. İstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
FOUCAULT, M. (2002) Toplumu savunmak gerekir. Çev. Ş. Aktaş. İstanbul: Yapı Kredi
Yayınları.
FOUCAULT, M. (2003) İktidarın gözü. Çev. I. Ergüden. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
FOUCAULT, M. (2007) Cinselliğin tarihi. Çev. H. Uğur Tanrıöver. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
HALL, S. (1986) On postmodernism and articulation: an interview with Stuart Hall.
Journal of Communication Inquiry, 10(2), s.53.
HALL, S. (1994) İdeolojinin yeniden keşfi: medya çalışmalarında baskı altında
tutulanın geri dönüşü. KÜÇÜK, M. (der. ve çev.) içinde. Medya, iktidar ve
ideoloji. Ankara: Ark Yayınları, s.57-104
KESKİN, F. (1996) Foucault’da şiddet ve iktidar. Cogito, 6, s.117-122.
KOĞACIOĞLU, D. (2009) Gelenek söylemleri ve iktidarın doğallaşması: namus
cinayetleri örneği. Cogito, 58, s.350-385.
KUBİLAY, Ç. (2014) İslami muhafazakâr kadın yazarların perspektifinden kürtaj
tartışması: eleştirel bir değerlendirme. Alternatif Politika, 6 (3), s.387-421.
PASSERAT, D. Ö. ve BEŞTAŞ, G. (2014) Gazete söyleminde gerekçelendirme.
Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), s.187-202.
OSKAY, Ü. (2014) Kitle iletişimin kültürel işlevleri. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
SHERİDAN, A. (1980) Michel Foucault: the will to truth. London: Routledge.
TAŞCIER, F. (2008) Siyasal alanın belirlenmesinde şiddetin rolü üzerine üç görüş: Hannah
Arendt, Michel Foucault ve Giorgio Agamben. Yayımlanmamış tez (Doktora),
Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
WODAK, R. vd. (1999) The discursive construction of national identity. Discourse and
Society, 10 (2), s.149-173.
YARDIMCI, S. ve SALGIRLI, S. G. (2011) Farklı bir Foucault okuması için öneriler.
Toplum ve Bilim. 122 (Kasım), s.9-18
SABAH (2012) Bakan Akadağ’dan kürtaj yorumu. [Çevrimiçi]. http://www.sabah.com.
tr/gundem/2012/05/30/bakan-akdagdan-kurtaj-yorumu [Erişim tarihi:
20/08/2015].
SABAH (2012) Sağlık Bakanı Akdağ’dan kürtaj açıklaması. [Çevrimiçi]. http://www.
sabah.com.tr/gundem/2012/06/26/saglik-bakani-akdagdan-kurtajaciklamasi
[Erişim tarihi: 20/ 08/ 2015].
SABAH (2012) Bakan Akdağ’dan kürtaj açıklaması. [Çevrimiçi]. http://www.sabah.
com.tr/gundem/2012/05/31/bakan-akdagdan-kurtaj-aciklamasi [Erişim
tarihi: 20/08/ 2015].
SABAH (2012) Kürtaj için referandum yapılsa. [Çevrimiçi]. http://www.sabah.com.tr/
gundem/2012/05/31/kurtaj-icin-referandum-yapilsa [Erişim tarihi: 20/08/
2015].
ZAMAN (2012) Meşru mazeret olmadıkça kürtaj yaptırmak haram ve cinayettir.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/gundem_mesru-mazeret-olmadikcakurtaj-yaptirmak-haram-ve-cinayettir_1298295.html
[Erişim tarihi: 20 /08/
2015].
ZAMAN (2012) Bozdağ: bana göre kürtaj bir cinayettir. [Çevrimiçi]. http://www.zaman.
com.tr/_bozdag-bana-gore-kurtaj-bir-cinayettir_1296244.html [Erişim tarihi:
20 /08/2015].
ZAMAN (2012) Bozdağ: kürtaj serbestmiş de şimdi kaldırılıyormuş havası oluşturuluyor.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/_bozdag-kurtaj-serbestmis-de-simdikaldiriliyormus-havasi-olusturuluyor_1298191.html
[Erişim tarihi: 20 /08/
2015].
ZAMAN (2012) Akdağ: kürtajla ilgili milletin vicdanına uygun bir yol bulacağız.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/_akdag-kurtajla-ilgili-milletinvicdanina-uygun-bir-yol-bulacagiz_1302156.html
[Erişim tarihi: 20 /08/
2015].
ZAMAN (2012) Dicle Üniversitesik kürtajı araştırdı: toplumun geneli kürtaja karşı.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/gundem_dicle-universitesi-kurtajiarastirdi-toplum-genel-anlamda-kurtaja-karsi_1315687.html
[Erişim tarihi: 20
/08/ 2015].
The Power of Violence in the Abortion News’ Discourse
Year 2015,
Volume: 2 Issue: 2, 179 - 201, 30.11.2015
In this study, news discourse on violence is examined through Michel Foucault’s
conceptualization of bio-power. Discourse on “abortion law” in two daily newspapers in
Turkey (Sabah and Zaman) are explored through critical discourse analysis. The concept
of violence understood as a violation is regarded as an aspect of refined violence practice
and a reflection of bio-power. This study asserts that the power disciplining and regulating
everything related to body and population is everywhere and it justifies and normalizes
the violence through news discourse.
AGAMBEN, G. (2013) Kutsal insan. 2. Basım. Çev. İ. Türkmen. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
AKGÜNDÜZ, G.Ö. (2013) Foucault’da iktidar ve beden ilişkisi. Akademik Bakış
Dergisi. 38. [Çevrimiçi]. http://www.akademikbakis.org/eskisite/38/47.htm
[Erişim tarihi: 20 Ekim 2015].
ARENDT, H. (1997) Şiddet üzerine. Çev. B. Peker. İstanbul: İletişim Yayınları.
BAUMAN, Z. (2003) Modernlik ve müphemlik. Çev. İ. Türkmen. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
BORA, A. (2012) Birlik ve beraberliğe en çok muhtaç olduğumuz şu günlerde kürtaj
yasağı. Amargi, 26 (Güz), s. 32-34.
FOUCAULT, M. (1992) Hapishanenin doğuşu. Çev. A. Kılıçbay. Ankara: İmge Yayınevi.
FOUCAULT, M. (1999) Bilginin arkeolojisi. Çev. V. Urhan. İstanbul: Birey Yayınları.
FOUCAULT, M. (2000) Özne ve iktidar. Çev. I. Ergüden ve O. Akınbay. İstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
FOUCAULT, M. (2002) Toplumu savunmak gerekir. Çev. Ş. Aktaş. İstanbul: Yapı Kredi
Yayınları.
FOUCAULT, M. (2003) İktidarın gözü. Çev. I. Ergüden. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
FOUCAULT, M. (2007) Cinselliğin tarihi. Çev. H. Uğur Tanrıöver. İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
HALL, S. (1986) On postmodernism and articulation: an interview with Stuart Hall.
Journal of Communication Inquiry, 10(2), s.53.
HALL, S. (1994) İdeolojinin yeniden keşfi: medya çalışmalarında baskı altında
tutulanın geri dönüşü. KÜÇÜK, M. (der. ve çev.) içinde. Medya, iktidar ve
ideoloji. Ankara: Ark Yayınları, s.57-104
KESKİN, F. (1996) Foucault’da şiddet ve iktidar. Cogito, 6, s.117-122.
KOĞACIOĞLU, D. (2009) Gelenek söylemleri ve iktidarın doğallaşması: namus
cinayetleri örneği. Cogito, 58, s.350-385.
KUBİLAY, Ç. (2014) İslami muhafazakâr kadın yazarların perspektifinden kürtaj
tartışması: eleştirel bir değerlendirme. Alternatif Politika, 6 (3), s.387-421.
PASSERAT, D. Ö. ve BEŞTAŞ, G. (2014) Gazete söyleminde gerekçelendirme.
Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), s.187-202.
OSKAY, Ü. (2014) Kitle iletişimin kültürel işlevleri. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
SHERİDAN, A. (1980) Michel Foucault: the will to truth. London: Routledge.
TAŞCIER, F. (2008) Siyasal alanın belirlenmesinde şiddetin rolü üzerine üç görüş: Hannah
Arendt, Michel Foucault ve Giorgio Agamben. Yayımlanmamış tez (Doktora),
Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
WODAK, R. vd. (1999) The discursive construction of national identity. Discourse and
Society, 10 (2), s.149-173.
YARDIMCI, S. ve SALGIRLI, S. G. (2011) Farklı bir Foucault okuması için öneriler.
Toplum ve Bilim. 122 (Kasım), s.9-18
SABAH (2012) Bakan Akadağ’dan kürtaj yorumu. [Çevrimiçi]. http://www.sabah.com.
tr/gundem/2012/05/30/bakan-akdagdan-kurtaj-yorumu [Erişim tarihi:
20/08/2015].
SABAH (2012) Sağlık Bakanı Akdağ’dan kürtaj açıklaması. [Çevrimiçi]. http://www.
sabah.com.tr/gundem/2012/06/26/saglik-bakani-akdagdan-kurtajaciklamasi
[Erişim tarihi: 20/ 08/ 2015].
SABAH (2012) Bakan Akdağ’dan kürtaj açıklaması. [Çevrimiçi]. http://www.sabah.
com.tr/gundem/2012/05/31/bakan-akdagdan-kurtaj-aciklamasi [Erişim
tarihi: 20/08/ 2015].
SABAH (2012) Kürtaj için referandum yapılsa. [Çevrimiçi]. http://www.sabah.com.tr/
gundem/2012/05/31/kurtaj-icin-referandum-yapilsa [Erişim tarihi: 20/08/
2015].
ZAMAN (2012) Meşru mazeret olmadıkça kürtaj yaptırmak haram ve cinayettir.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/gundem_mesru-mazeret-olmadikcakurtaj-yaptirmak-haram-ve-cinayettir_1298295.html
[Erişim tarihi: 20 /08/
2015].
ZAMAN (2012) Bozdağ: bana göre kürtaj bir cinayettir. [Çevrimiçi]. http://www.zaman.
com.tr/_bozdag-bana-gore-kurtaj-bir-cinayettir_1296244.html [Erişim tarihi:
20 /08/2015].
ZAMAN (2012) Bozdağ: kürtaj serbestmiş de şimdi kaldırılıyormuş havası oluşturuluyor.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/_bozdag-kurtaj-serbestmis-de-simdikaldiriliyormus-havasi-olusturuluyor_1298191.html
[Erişim tarihi: 20 /08/
2015].
ZAMAN (2012) Akdağ: kürtajla ilgili milletin vicdanına uygun bir yol bulacağız.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/_akdag-kurtajla-ilgili-milletinvicdanina-uygun-bir-yol-bulacagiz_1302156.html
[Erişim tarihi: 20 /08/
2015].
ZAMAN (2012) Dicle Üniversitesik kürtajı araştırdı: toplumun geneli kürtaja karşı.
[Çevrimiçi]. http://www.zaman.com.tr/gundem_dicle-universitesi-kurtajiarastirdi-toplum-genel-anlamda-kurtaja-karsi_1315687.html
[Erişim tarihi: 20
/08/ 2015].